آخرین اخبار
۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۵
خبر خوش از واریز یارانه نقدی جدید | چه کسانی مشمول طرح یارانه دستمزد میشوند؟
بازدید:۳۱۲
یکی از برنامه‌های مؤثر در حوزه اشتغال و از جمله سیاست‌های فعال بازار کار، طرح یارانه دستمزد است که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور ایجاد و حفظ اشتغال در استان‌های با نرخ بیکاری بالا اجرا می‌شود.
کد خبر : ۱۲۱۱۶۰

به گزارش صد آنلاین،  این طرح هدفش کاهش هزینه‌های استخدام نیروی کار جدید برای کارفرمایان، حفظ اشتغال و پایداری تولید، افزایش فرصت‌های شغلی و حمایت از بنگاه‌های خصوصی و تعاونی در کشور است. همچنین، مناطق محروم و کم‌برخوردار از اشتغال در اولویت اجرای این طرح قرار دارند.

 

 

شغل‌اولی‌ها، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، کارجویان و بنگاه‌های اقتصادی رسمی فعال در شهرستان‌های کم‌برخوردار جامعه هدف این طرح را تشکیل می‌دهند. براساس این طرح، در صورت جذب نیروی کار شغل‌اولی در واحدهای اقتصادی توسط کارفرمایان، ۳۰ درصد مبلغ دستمزد مصوب شورای عالی کار به مدت یک سال به‌عنوان یارانه از طرف دولت به کارفرمایان پرداخت می‌شود.

 

 

مطابق با آخرین نتایج گزارش عملکرد اجرای طرح یارانه دستمزد، تاکنون ۴۳ هزار و ۴۴۱ نفر در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۳۷ هزار و ۲۶۳ نفر موفق به انعقاد قرارداد کار شده‌اند. همچنین ۳۰۲ قرارداد دیگر در شرف انعقاد است و این گزارش نشان‌دهنده استقبال ۷۰۱۸ کارفرما نیز می‌باشد.

 

 

در بررسی توزیع استانی، استان خوزستان در صدر تعداد کارجوی ثبت‌نام‌شده و قراردادهای منعقده قرار دارد و پس از آن، استان‌های مازندران و کرمانشاه با بیشترین تعداد جویندگان کار ثبت‌نام شده و جذب شده به بازار کار قرار دارند. البته در استان‌های بوشهر، ایلام، کردستان، سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی مشارکت کمتری از کارفرمایان در ثبت‌نام مشاهده شده است.

 

 

یارانه دستمزد، وجهی است که به صورت ماهانه بابت بخشی از دستمزد نیروی کار شغل‌اولی به کارفرما پرداخت می‌شود. وزارت کار این طرح را با هدف کاهش هزینه‌های اشتغال نیروی کار جدید برای کارفرما به منظور پایداری و توسعه تولید و اشتغال و افزایش فرصت‌های شغلی در بازار کار به اجرا درآورده است.

 

 

از جمله الزامات ثبت‌نام در این طرح، داشتن مدرک تحصیلی دیپلم و بالاتر است و متقاضیان نباید از ۳۷ سال بیشتر داشته باشند. برای زنان سرپرست خانوار، شرط سنی تا سقف ۴۵ سال تعیین شده است.

 

 

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که یارانه دستمزد نه تنها یک طرح بلکه ابزاری تشویقی برای جلب و جذب نیروهای کار جدید توسط کارفرمایان بخش خصوصی در استان‌های کم‌برخوردار است. با توجه به شرایط کنونی بازار کار، اجرای این طرح می‌تواند نیاز اشتغال بسیاری از جوانان و فارغ‌التحصیلان جویای کار و بنگاه‌های اقتصادی را برطرف کند.

 

 

متقاضیان و کارفرمایان می‌توانند به منظور بهره‌مندی از مزایای طرح و دریافت یارانه دستمزد به سامانه pyd.mcls.gov.ir مراجعه و مراحل ثبت‌نام خود را دنبال کنند.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها